• Видео конференција „Обновљиви извори и геотермалне воде“

                       Ученици наше школе поред обиласка и боравка у прелепом крајолику Крајове, у Румунији, такође су учествовали у едукативним тематским радионицама, које су предвиђене пројектом  „21st century EARTH guardians“, програма Еразмус +, подржаног од стране Фондације Темпус. У оквиру пројекта „Лабораторија у природи“, организованог у близини националног парка Kozia,  на реци Олт и у изворишној станици проучавали су методе одређивања киселости воде на различитим узорцима, технике испитивања Ph вредности и присуства калцијума  у води, као и значају термалних вода за економију једне земље. Након практичног рада и вежби, организована је видео конфоренција под називом „Обновљиви извори и геотермалне воде“.  Учешће у видео конференцији узели су ученици све три партнерске школе из Србије, Румуније и Италије. Креативним презентовањем ученици су истакли резултате до којих су дошли током својих истраживања, указали на значај обновљивих извора енергије, а посебно геотермалних вода, које у себи садрже топлотну енергију, коју преко топлотних пумпи можемо трансформисати у електричну енергију без великих улагања у производни процес. Највећи акценат  конференције био је на очувању и заштит водених екосистема у целини.

  • Посета школи Елена Фараго у Румунији

                    У оквиру реализације пројекта „21st century EARTH guardians“, Еразмус +, фондације Темпус, од 4. до 8. октобра ове године, реализована је посета наших ученика и наставника партнерској школи у Румунији.

                   Након детаљних припрема у складу са условима актуелне епидемиолошке ситуације,  на пут ка Крајови се кренуло 4. октобра (понедељак) у раним јутарњим сатима. Након безбедне и сигурне вожње, без дужих задржавања на граничном прелазу, у гимназију „Елена Фараго“ у Крајови, стигло се у 11,00 часова.

                   Након срдачног дочека од стране координатора пројекта, директора школе и ученика домаћина, уследило је и дуго очекивано лично упознавање, јер су се до сада активности одвијале on line путем и већина ученика се знају кроз рад на заједничким задацима.

                   Убрзо је уследио одлазак у планинску област Калиманешти Каћулата (у близини Националног парка Козиа/ Kozia и смештај у хотел Извор/Izvoare. Обилазак града и главног извора воде био је само увод и назнака за  упознавање са културом и природним одликама овог краја, као и многобројне активности које су предвиђене овим пројектом, а са циљем упознавања водених станишта. По повратку у хотел, након вечере и краћег дружења, пуни лепих утисака о нашим новим пријатељима, отишли смо на спавање.

                   У уторак, 5. октобра реализован је радионица „Лабораторија у природи“ кроз коју су се ученици упознали са техником испитивања Ph вредности и присуства Са у води. Уследила је и вожња бродићем по реци Олт. У поподневним сатима одржана је видео конференција са партнерском школом из Италије, на којој су од стране ученика, презентовани резултати истраживачког рада. Након конференције ученици и наставници су уживали у купању у термалним базенима.

                   Среда, 6. октобар је била резервисана за наставак радионице „Лабораторија у приоди“. Вршена су даља биохемијска испитивања воде, вожња бродићем и видео конференција са тимом школе у Италији. Такође, није изостало и купање у термалним базенима.

                  Четвртак, 7. октобар. Након активности реализованих по програму, уследила је шетња Калчулатом, обалом реке Олт, од хотела до манастира Свете тројице. Боравак у прелепом манастиру из 14. века употпуњен је посетом музеју древних црквених књига и пергамената, који се налази у склопу манастира. Видео конференција са ученицима из Италије одржана је у послеподневним сатима.

                  Након петодневног боравка у Румунији, ученици наше школе пуни лепих утисака из Крајове и околине, са новим знањима,  новим познанствима и обећањем поновног дружења, вратили су се у Србију и настављају реализацију овог међународног пројекта.  

  • Water pollution can’t stop progress

    Tokom aprila meseca učesnice projekta “Čuvari planete Zemlje 21. veka “ (21st century EARTH guardians) u okviru Međunarodnog Erazmus projekta, koji finansira Tempus fondacija imale su prilike da učestvuju u realizaciji debate na temu “Zagađenje vode se ne može zaustaviti” (Water pollution can’t stop progress).

    Naime prema pravilima debate tokom četiri nedelje aprila, nastavnice i učenici radili na prikuplanju podataka prema određenoj formi. Svaka grupa (Italija, Srbija i Rumunija) se sastojala od po 4 učenika. Zadatak svake grupe je bio da pronađu po 1 tvrdnju koja podržava glavni naslov teme debate, odnosno 1 tvdrnju koja oponira, i za svaku tvrdnju da proneđu odgovarajuće primere. Šema rada predstavaljena je u nastavku teksta.

    Nakon toga dogovoren je termin debatovanja (07.04.2021. godine) preko organizovanog online sastanka (Zoom platforma). Učestvovalo je 25 učesnika (4 učenika iz svake škole) i nastavnice članovi projektnog tima. Tokom sastanka vladala je velika uključenost učesnika, posvećenost i motivisanost za samu temu, ali i konkretne probleme i rešenja koja su izneta tokom debatovanja.

    U komunikaciji sa učenicima tokom realizacije samog zadatka i sastanka zaključuje se da učenicima odgovara ovakva metodologija i pristup određenim problemima, da im istraživački rad koji je prethodio debate omogućio da saznaju mnoge probleme kako lokalne tako i globalne, ali i moguća pozitivna rešenja. Ono što im se svidelo je mogućnost iznošenja sopstevnih stavova po pitanju zagađenja vode.

  • „Чувари Земље 21. века“

    Колико цениш воду?

    Данас, 22. марта 2021. године  обележава се Светски дан вода. Како је и циљ нашег пројекта „Чувари Земље 21. века“ заштита водених екосистема, желимо да укажемо на  то колико  је вода битна за наш опстанак, као и за опстанак целе планете Земље. Одговорност сваког појединца може значајно допринети заштити и очувању овог драгоценог ресурса. Ученице шестог разреда,  песмама, инспирисане лепотом Дунава, указале су на значај очувања вода.

  • Чувари Земље 21. века

    У основној школи  „Браћа Груловић“ у Бешки, реализује се пројекат „Чувари планете Земље 21. века“,  у оквиру Еразмус + Програма Фондације Темпус. Сарадња ученика основних школа из Румуније, Италије и Србије подразумева низ активности усмерених на упознавање и заштиту водених екосистема у ове три земље. Иако су пројектом планиране међусобне посете ученика, које су из безбедносних разлога одложене, сарадња ученика се одвија комуникацијом на даљину. На првом заједничком видео састанаку свака школа учесница представила се са својим специфичностима  кратким видео снимком или презентацијом. За потребе пројекта осмишљене  су мајице са заједничким логом, које су ученици наше школе презентовали.  Након тога, уследило је двочасовно представљање ученика, из којег су ученици могли да се упознају са интересовањима и жељама својих вршњака из партнерских земаља. Да су ученици били пажљиви и заинтересовани, потврђују и успешни резултати  заједнички одиграног квиз који је обухватао питања о школама, пројекту и интересантим стварима везано за земље учеснице, путем Кахут платформе. Како у оквиру реализације пројекта предстоји још велики број заједничких активности, сваки ученик унутар пројектног тима добио је свој профил на платформи TWIN SPACE, како би се омогућила даља успешна  размена идеја међу ученицима.

  • „21st century EARTH guardians“

    Foundation Tempus – project Erasmus +

    Наш пројекат „Чувари  Земље 21. Века“ осмишљен је да промовише важност заштите животне средине са посебним нагласком на заштиту водених екосистема којима су обогаћене наше три државе, Румунија, Србија и Италија, и наша три града. Циљ нам је био открити нове методе и начине рада са ученицима наших школа, како бисмо указали на овај проблем са којим се свакодневно сусрећемо.

    Our project „21st century EARTH guardians“ was designed to promote the importance of environmental protection with a special emphasis on the protection of aquatic ecosystems to which our three countries, Romania, Serbia and Italy, and our three cities have been enriched. Our goal was to discover new methods and ways of working with students of our schools, in order to point tothis problem that we encounter daily.